CF Chef

Naziv originala: CF & Exercise

Prevela: Andrea Čolić

Lektorirala: Ingrid Kos

Vježbanje i prehrana imaju važnu ulogu u održavanju zdravoga životnog stila. Mnoge se osobe s cističnom fibrozom bave atletikom jer ona pomaže u povećanju plućne funkcije, poboljšava čišćenje dišnih puteva, povećava snagu i izdržljivost te sprječava gubitak koštane mase.
Aerobne vježbe (ponekad zvane i kardiovaskularne vježbe) su vježbe kojima je cilj jači i brži rad srca te jačanje srca i pluća. Aktivnosti koje uključuju utege i otpor mogu ojačati mišiće i kosti. Kardiovaskularne su vježbe, kao i treninzi otpornosti, važni za održavanje dobroga zdravlja.

Uravnoteženo vježbanje

Iako vježbanje ima mnogo pozitivnih strana, važno je paziti na prehranu kako bi se zbog trošenja kalorija tijekom različitih aktivnosti izbjegao moguć gubitak težine. Postoje mnogobrojni načini kako tijekom vježbanja nadoknaditi potrošene kalorije.
Jedite više tijekom dana kada su aktivnosti planirane, a kada su aktivnosti neplanirane, jedite više nakon vježbanja.

Vježbe kombinirajte s visokokaloričnim namirnicama kao što su muffini, maslac od kikirikija, kruh s marmeladom, orasi, krekeri, sir, punomasno mlijeko ili jogurt. Namirnice imajte u torbi, ormariću ili automobilu kako bi vam prije i poslije vježbi bile pri ruci.

Budite uvijek opskrbljeni tekućinom. Pijte prije, tijekom i poslije vježbi. Dok vježbate, uza se imajte pića koja sadržavaju vodu i sol. Uz to izbjegavajte kavu, čaj i gazirana pića.
Jedite slanu hranu prije, za vrijeme i poslije vježbi kako biste spriječili dehidraciju, posebno pri velikim vrućinama. Savjetuju se i kiseli krastavci, pereci, čips te krekeri.

S nekim se aktivnostima može trošiti više energije, a s nekima manje. Važno je biti svjestan koliko kalorija može biti potrošeno tijekom vježbe kako biste bili sigurni da će kalorije biti nadomještene.

Tablica daje procjenu koliko kalorija tijekom određenih aktivnosti može biti potrošeno. Zapamtite da se stvarni utrošak energije mijenja ovisno o težini, vremenu i intenzitetu vježbanja.

Potrošnja kalorija tijekom jednog sata aktivnosti

aktivnost broj potrošenih kalorija aktivnost broj potrošenih kalorija
košarka 415 trčanje 480
odbojka na pijesku 460 rolanje 325
biciklizam 230 skijanje 335
kuglanje 170 preskakanje užeta 415
ples 295 plivanje (umjereno) 440
nogomet

frizbi

vrtlarenje

450

165

210

plivanje (snažno)

hodanje

košnja travnjaka

580

220

300

golf 260 tenis 340
pješačenje 270

Važno je prije početka bilo koje nove aktivnosti savjetovati se s liječnikom!